– Kartsystemet ska ge oss den information som vi är i behov av för just den specifika räddningsinsatsen, säger Henrik Persson, operativ chef räddningstjänsten Söderåsen.
Fungerade inte i skarp läge
Problemet är att det nya räddningssystemet är beroende av mobilnätet, men i Söderåsens nationalpark finns det så kallade mörka fläckar där det inte finns något mobilnät. Det går att ringa samtal men inte att använda internet.
– Om det inte fungerar är det ett onödigt system. Nu fungerar det på vissa ställen i nationalparken så det är på isolerade platser som vi har bekymmer, säger Henrik Persson.
Senast gången var för en vecka sedan när räddningstjänsten larmades till Söderåsens nationalpark för att hitta ett par som hade gått vilse. Paret befann sig utanför de markerade lederna där mobiltäckningen också var dålig.
– Till följd av att täckningen var så pass dålig gick det inte att använda systemet, säger Henrik Persson.
Vill att åtgärder vidtas
Det har nu gått så långt att Henrik Persson har lämnat in ett ärende till mobiloperatören för att få svar på hur problemet ska åtgärdas.
– Vi vill få en klarhet i vad vi kan göra. Jag skulle vilja se att vi får en bättre mobiltäckning, att åtgärder vidtas för att starka upp sändningsstyrkan i nationalparken, säger han.
Under hösten 2020 tecknade Skånes alla kommuner ett telefoniavtal med Telenor Sverige AB vilket innebär att all kommunal verksamhet i Skåne är bunden till telefoniupphandlingen.
Telenor bekräftar att de mottagit ett ärende från räddningstjänsten Söderåsen.
”Det stämmer att vi för en vecka sedan fick information om bristande täckning på vissa ställen. Denna typ av ärenden ska hanteras via Skånes kommuner som är avtalssamordnare. Därför har vi skickat informationen vidare dit för fortsatta diskussioner” skriver Boel Bengtsson presschef Telenor i ett mail till SVT.