– På torsdag ska förslaget diskuteras i stadsbyggnadsnämnden. Får det majoritet går vi vidare med att ta fram ett åtgärdsprogram, säger trafikchefen Oscar Grönvall.
Ända sedan elsparkcyklarna infördes i Helsingborg har det funnits problem. Ett av dem är buskörning.
– Här vill vi tillsammans med de båda bolagen diskutera en avstängning av kontot för dem som missköter sig.
Böter till felparkerare
I åtgärdsförslaget finns också parkeringsböter, för dem som ställer sparkcykeln på fel plats.
– På sikt kanske GPS-tekniken blir så bra att övervakningen kan ske automatiskt. I nuläget tänker vi oss ett samarbete med våra p-vakter, säger Oscar Grönvall.
Andra tekniska lösningar är att en elsparkcykel som fallit omkull, och blivit ett trafikhinder på trottoaren, ska kunna skicka ut en signal till bolaget som äger den, så att den kan resas upp eller hämtas.
Bättre hastighetskontroll
– Vi vill också ha en bättre inbyggd hastighetskontroll. I dag finns den på vissa platser som Kullagatan, där det inte går att köra hur fort som helst. Men ibland kan man köra halva gatan innan sparkcykeln reagerar.
I förslaget finns också särskilda uppställningsplatser och förbud mot parkering nära vattnet, så att inga sparkcyklar kan kastas i.
– Vissa av åtgärderna har vi lånat från andra kommuner, men det mesta har vi tänkt ut själva, säger trafikchefen Oscar Grönvall.