• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Så ska Helsingborgs stad få 300 bilister att börja cykla till jobbet

Uppdaterad
Publicerad

Det är ingen fart på trampandet i Helsingborg – endast var tionde resa sker på cykel. Nu försöker Helsingborgs stad få 300 bilister att bli cyklister. 

I Malmö sker 55 procent av allt resande på cykel. I Lund 27 procent. Men i Helsingborg endast 10 procent.

– Det är låga siffror. Vi kan bättre, säger Emma Kangas, projektledare på miljöförvaltningen.

För att få fart i omställningen har Helsingborgs stad sjösatt ett cykelprojekt, som finansieras med medel från statliga Vinnova. Under 2022 och 2023 ska 300 testcyklister värvas.

I den första omgången har deltagarna hämtats från Gustavslund och Adolfsberg, men under hösten kommer även boende på Eskilsminne och Sofieberg att få chans att delta.

Kravet är att man kör bil till jobbet i dag – men är beredd ta till cykeln istället.

Cyklar två mil om dagen

Joakim Albertsson, lärare på Maria Parkskolan, är en av dem som antagit utmaningen.

– Jag kommer till skolan på morgonen och känner mig fylld av energi, säger han. 

Deltagarna har fått en liten gåva – en apparat som visar hur långt och hur länge de har trampat – och fått svara på frågor både före och efter projektet.

– 75 procent säger att det vill fortsätta efter att projektet är slut, säger Emma Kangas, projektledare på miljöförvaltningen.

Hon har även kartlagt vilka faktorer som får helsingborgare att undvika att cykla.

– Många nämner att livspusslet är svårt att få ihop utan att ta bilen, men även avstånden. Då brukar vi framhålla elcykeln som ett alternativ, säger Emma Kangas.

En lång resa för att må klimatmålen

Resor med personbilar är den enskilt största utsläppskällan inom Helsingborg och står för en fjärdedel av de totala utsläppen, enligt siffror från 2016.

Om Helsingborg ska lyckas nå sitt eget klimatmål behöver fler ställa bilen och övergå till mer hållbara resor – cykel exempelvis.

Miljöförvaltningen har räknat ut att 57 procent av helsingborgarna skulle kunna cykla till jobbet under 30 minuter. Ändå sker bara var tionde resa på cykel.

År 2035 ska Helsingborgs stad vara helt klimatneutral, vilket innebär att utsläppen ska minska med 85 procent jämfört med 1990.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.