Vanligtvis handlar synpunkter på Skånetrafikens busslinjer om att bussarna går för sällan. Men det finns ställen på landsbygden i Skåne där de inte går alls; ungefär tio procent av Skånes befolkning saknar idag kollektivtrafik.
Rögle är en by mitt i Nordvästskåne med omkring 250 invånare ihop med systerbyn Tånga, som Rögle växt ihop med.
Varken tåg eller buss till Rögle
En gång i tiden hade Rögle en egen tågstation och busslinjer. Idag har de som bor här varken det ena eller andra.
– Ändå är det här en by som barnfamiljerna börjar söka sig till. Men alla här har bil, många har två. Annars klarar man sig inte, säger Lars Svensson som bott i Rögle i många år.
Han skulle gärna se att Rögle åter får kolleltivtrafik. Och kanske kan det bli så i framtiden via en helt ny modell som kallas Plusresor. Det utreds nu av Region Skåne och senare i år ska två platser i Skåne ingå i ett pilotprojekt, än så länge är det oklart vilka.
Billigare än halvtomma bussar
Plusresor innebär att resenärerna beställer en bil eller liten buss som hämtar och kör till närmaste tågstation. Försöket i höst kostar tio miljoner.
– Men om vi genomför det här blir det billigare än att ha busslinjer som går nästan tomma. Samtidigt ser vi till att man kan leva även på landsorten utan att vara beroende av bil, säger Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne.
Testperioden startar i höst och pågår under nästa år.
Hör vad några Röglebor tycker om hur det är att leva utan kollektivtrafik i klippet ovan.