I samband med det amerikanska presidentvalet 2016 kom frågan om hur utländska aktörer kan använda sig av sociala medier för att bedriva påverkanskampanjer upp på den internationella dagordningen.
Men till skillnad från insatser på plattformar för sociala medier har dataspelens roll i att sprida propaganda och desinformation förblivit relativ outforskad. Det menar Jesper Falkheimer som är professor vid Lunds universitets institution för strategisk kommunikation, verksamt i Helsingborg.
– Den här typen av manipulation och propaganda kan genom spel ske på ett sätt som man inte alltid kan upptäcka. Det finns också ett ansvar på dataspelsindustrin och myndigheter att hjälpa till och uppmärksamma den här problematiken, menar han.
Outforskad plattform
Tillsammans med myndigheten för psykologiskt försvar har forskarna James Pamment, Elsa Isaksson och Jesper Falkheimer från Lunds universitet skrivit en rapport om hur dataspel kan utnyttjas av extremister och främmande makt.
Genom att specialdesigna nya spel eller justera existerande kan dataspel utgöra en viktig kanal för såväl propagandaspridning som rekrytering.
– På ett generellt plan har vi dock ganska stor motståndskraft mot desinformation i Sverige. Man har hyfsad kunskapsnivå och hög grad av tillit i samhället, mellan människor samt till myndigheter och media. Relativt många har en bra källkritisk förmåga, men det räcker inte alltid till.
Professor Jesper Falkheimer är övertygad om att det kommer att bli mer fokus på dessa frågor framöver.
Hör honom berätta mer i klippet ovan.