80 procent av europeiska barn mellan 11-14 år spelar dataspel. Av de mellan 10-17 år om spelar har 15 procent stött på vit makt-budskap, medan de över 18 år har mött 20 procent.
Det finns även statistik som visar att i vissa spel så är andelen av barn mellan 10 – 12 år som stött på vit-makt extremism uppe på 30 procent.
Unga barn i Tyskland radikaliserades
Den genomsnittliga speltiden för barn är 13 timmar i veckan. Åsa Mitchell berättar att barnen kan stöta på den högerextrema retoriken direkt i spelen via chattar, eller via populära spelangränsande forum som till exempel chattservicetjänsten Discord eller livestreamingplattformen Twitch.
I två fall i Tyskland blev väldigt unga barn indragna i den högerextrema miljön i gamingvärlden och rekryterades för att begå våldsdåd.
– Det handlar om mycket propaganda. Man drar på typiska myter om etniciteter eller kvinnor, för att ge dem en skev världsbild, säger Åsa Mitchell.
Tipset till vuxna: läs på
Åsa Mitchell säger att ett bra steg att ta som vuxen är att läsa på och sätta sig in i spelvärlden.
– Och fråga dina barn eller barn i din närhet. Försök att sätta dig in i vad de möter.
Förtydligande: Åsa Mitchell säger felaktigt i klippet att 80 procent av barn mellan 6-10 år spelar datorspel. Det rör sig i själva verket om 71 procent. Hon säger även att 20 procent av 6-10-åringar kan identifiera att de stött på vit makt-retorik, men det gäller personer över 18 år.