Det danska Transportministeriet har utrett frågan och i veckan blev innehållet känt: det är möjligt att finansiera den drygt fyra mil långa bron över Kattegatt med hjälp av avgifter. Men det förutsätter att man slopar tanken på att även bygga en järnvägsbana utan helt och hållet fokuserar på en bilbro.
När frågan tidigare har varit uppe så har den danska staten inte varit intresserad eftersom den beräknades bli för dyr om man skulle bygga tågspår på bron. Därför begravdes frågan år 2015.
Men nu ska den danska regeringen, med stöd av Dansk folkeparti, titta närmare på frågan igen.
– Vi har gått med på att inleda ytterligare undersökningar av en väglänk över Kattegatt, eftersom nya siffror visar att väglänken troligen kommer att betala sig själv. Det kommer att kosta drygt 60 miljarder kronor. Vid en ren vägförbindelse skulle den bekostas utan skattepengar eftersom det betalas av förarna som väljer att betala frivilligt för att köra över, sa transportministern Ole Birk Olesen (Liberal Alliance) till DR
Tror inte HH är hotat
Men i Helsingborg har man, med kommunalrådet Peter Danielsson (M) i spetsen, länge velat se en bro mellan Helsingborg och Helsingör. Att det arbetet skulle påverkas av den danska brodebatten tror inte kommunstyrelseordföranden i Helsingborg.
Peter Danielsson (M) skriver i ett sms till SVT Nyheter Helsingborg.
– Vad gäller Kattegattförbindelsen så är inte sista ordet sagt. Projektet är mycket dyrt och osäkert. Det finns många som vill prioritera exempelvis HH-förbindelsen, en eventuell Hamntunnel och en generell uppgradering av motorvägarna före denna.
– Jag konstaterar att arbetet för att få fram beslutsunderlag för en fast HH-förbindelse fortskrider mellan Sverige och Danmark.