Det har varit flera turer kring den så kallade HH-tunneln, en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör, ett ärende som framför allt Sverigeförhandlingen driver. För att en järnvägstunnel ska bli verklighet förutsätter dock att staten beviljar ett tillskott till Trafikverket på 6,4 miljoner kronor, och möjliga alternativa finansieringskällor.
I vintras har representanter från det kinesiska bolaget China Railway Tunnel Group varit på besök i Helsingborg stad ett flertal gånger. De har tagit del av det underlag som hittills finns för konstruktionen av en HH-tunnel och ska senare i vår ge flera nya tekniska förslag för den fasta förbindelsen.
Ett nationellt beslut under våren
Under våren ska ett beslut tas som kan avgöra om det blir aktuellt med andra finansieringskällor än statliga anslag för att bygga en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör, skriver News Øresund.
Då ska regeringen besluta om den nationella planen för infrastrukturinvesteringar samt om uppdragsbeskrivningen för den gemensamma statliga utredningen om en HH-förbindelse. Skanska har sedan länge anmält sitt intresse för att bygga förbindelsen och beräknar byggtiden för en väg- och en tågtunnel till sex år.
– Den nationella planen och Sverigeförhandlingen har aktualiserat diskussionen om alternativa finansieringskällor. Alternativa lösningar är nyckeln till ett snabbare och tidigare färdigställande, säger Alexander Kielland, kommersiell chef på Skanska.