2018 fick Trafikverket och den danska systerorganisationen Vejdirektoratet i uppdrag att utreda en tänkt Sundstunnel för persontåg och bilar.
På torsdagen presenterades resultatet. Utredarna uttryckte inga åsikter om huruvida Sundstunneln är en bra idé eller inte. I stället handlade presskonferensen om siffror.
Det blir fyra tunnlar totalt.
Tågtunnlarna blir 7,5 kilometer långa och sen tillkommer ytterligare 6 kilometer för olika anslutningar på fastlandet.
Biltunnlarna blir 11 kilometer långa plus ytterligare några kilometer för anslutningarna.
Både Helsingborg och Helsingör måste bygga till sina järnvägsstationer.
Oklarheter kring finansieringen
Hela projektet skulle kosta 57,3 miljarder kronor där notan för biltunnlarna står för drygt hälften av summan.
Men den slutliga finansieringen är ännu olöst. Det är tänkt att de som använder tunnlarna ska betala avgifter som ska ge pengarna tillbaka på 40 år. Den kalkylen går inte ihop, enligt en rapport som myndigheterna publicerade. Tågtrafiken spås nämligen inte generera tillräckligt stora intäkter för att täcka kostnaderna för järnvägen – samtidigt som vinsten från vägtrafiken inte är tillräckligt stor för att kompensera för det.
– Det som vi lyckats fånga i monetära termer visar på en negativ nytta, säger Trafikverkets regiondirektör för region syd Lennart Andersson.
– Men sen vet vi att det finns många parametrar som vi aldrig kommer kunna fånga in i dessa samhällsekonomiska kalkyler och som måste bygga på politiska övervägande: Vad vill man uppnå för samhällsutveckling?
Kystbanan kan bli flaskhals
Skälet till att järnvägen inte spås bli lönsam är att den danska Kystbanan, som järnvägen skulle kopplas ihop med, redan har begränsad kapacitet.
– Vi är styrda av den mängd tåg som Kystbanan kan ta emot, säger Trafikverkets projektledare Peter Bernström.
Utredarna hade också översiktligt granskat klimatpåverkan och bedömer att den ökade biltrafik som tunneln väntas föra med sig kommer att motsvara 40 000 ton koldioxid per år.
Nu är det politikerna som har bollen. Tycker de att man ska fortsätta utreda lokaliseringar, miljökonsekvenser och tekniska lösningar så tar det ungefär 15 år innan allt är klart.