Frågan har diskuterats länge – under torsdagen presenteras en omfattande utredning kring tunneln mellan Helsingborg och Helsingör. Foto: SVT Design

Efter 59 års diskussioner – nu kommer utredningen om HH-tunneln

Uppdaterad
Publicerad

Idag släpper Trafikverket och danska motsvarigheten Vejdirektoratet sin utredning om förutsättningarna för en fast HH-förbindelse. Det är en fråga som började diskuteras för 59 år sedan.

I dag är den enda fasta förbindelsen mellan Sverige och Danmark för bilar och tåg bron mellan Malmö och Köpenhamn.

Men behovet av ytterligare en trafikkoppling mellan länderna har diskuterats länge. I 59 år, noga räknat. 1962 kom den första rapporten och sedan har debatten fortsatt i ytterligare ett tiotal.

Sundstunnlarna

Från början handlade det om att bygga en förbindelse för bilar, persontåg och godståg. Men nu har godtågen försvunnit ur diskussionerna – de tekniska utmaningarna anses skulle bli för svåra på grund av höjdskillnaderna under vattnet.

Nu kommer utredningen

För två år sedan fick svenska Trafikverket och danska Vejdirektoratet i uppdrag att göra en utredning som ska fungera som en grund för fortsatt dialog och till slut eventuella politiska beslut om en fast förbindelse: Ja eller nej till tunnlar mellan Helsingborg och Helsingör.

Under torsdagen offentliggörs utredningen i en gemensam dansk-svensk presskonferens. Men innehållet är en väl förborgad hemlighet fram till klockan 13.30 när mötet startar.

Här är i alla fall några av de ämnen som utretts:

Restidsbesparingar, kostnader, hur tunnlarna kan dras, vilka anpassningar som behöver göras på land för både väg- och järnvägstrafiken och hur taxorna ska läggas upp – det blir de som använder tunneln som ska betala kalaset.

Vill dela på notan

Tanken på tunnlarna har väckt entusiasm i de politiska leden. Nyligen gick de två högsta regionpolitikerna Carl Johan Sonesson (M) och Henrik Fritzon (S) ut med den gemensamma åsikten att de inte bara är för en fast HH-förbindelse utan också vill att Region Skåne är med och betalar – och får del av den framtida vinsten.

Även Helsingborgs motsvarande toppar i politiken har uttryckt entusiasm inför projektet.

Bland helsingborgarna råder det delade meningar kring HH-tunneln.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Sundstunnlarna

Mer i ämnet