Peter Danielsson (M), Helsingborgs högste politiker, tycker att utredningen är ett gediget underlag som man kan bygga vidare på.
– En Öresundsförbindelse tror jag skapar möjlighet till ökad tillväxt genom en större arbetsmarknad. Det kan hjälpa till att sätta svensk ekonomi på fötterna efter pandemin, säger han.
Men en sak förvånar Peter Danielsson.
– Den trafikprognos som presenterades i dag är en minskning av bilismen med 40 procent mot vad som sades i början. Det måste vi titta närmare på för det slår kraftigt mot tanken att trafikanterna ska på sikt betala kostnaderna genom tunnelavgifter.
Tror du att den svenska regeringen säger ja till fortsatt utredning?
– Svaret kommer nog i regeringens infrastrukturproposition senare i vår, säger Peter Danielsson.
Vill ha en grön förbindelse
Jan Björklund (S), vice ordförande i kommunstyrelsen, tvekar lite inför den långa tid det tar att planera och bygga tunnlarna – först om cirka 15 år är förbindelsen klar – om regeringarna säger ja.
– Vi får nog fundera på om vi verkligen ska blockera stadsutvecklingen i väntan på tunneln, säger han.
Miljöpartiet lyssnade särskilt på de delar i utredningen som handlade om klimat- och miljökonsekvenser.
– Vi vill ha en förbindelse över Öresund men inte till priset av ökade utsläpp. I dag fick vi inga nya besked om lägre utsläpp, snarare tvärtom, säger kommunalrådet Marcus Friberg (MP).
Han efterlyser en grön förbindelse.
– Vi ser fram emot en omfattande miljökonsekvensbeskrivning innan någon fot kan sättas ner, säger Marcus Friberg.