Tanken är att förbindelsen mellan Helsingör och Helsingborg ska bestå av fyra tunnlar – två för tåg i vardera riktning och två för biltrafiken. Tågtunnlarna ska gå mellan respektive städers centralstationer medan bilarnas tunnlar får sina fästen söder om städerna.
På en presskonferens med regionens politiska ledning berättade regionstyrelsens ordförande Carl Johan Sonesson (M) och Socialdemokraternas ledande politiker Henrik Fritzon om byggplanerna.
Starten blir 2024-2025 och 2030 ska allt vara klar – så vill toppolitikerna ha det.
Utredningar pågår
En fast förbindelse i Öresunds norra delar, mellan Helsingborg och Helsingör, har diskuterats i många år. Just nu pågår två utredningar;
Svenska och danska staten ska presentera en strategisk analys av en fast förbindelse. Enligt Carl Johan Sonesson är den snart klar.
Dessutom har svenska regeringen en egen utredning som Trafikverket håller i och som handlar om möjlighet att bygga och kostnaderna.
Ingenting är beslutat. Men Region Skåne vill ha förbindelsen och är beredda att gå in som medfinansiär och delägare i en HH-förbindelse.
– Vi inleder nu diskussioner om det med respektive stat, säger Carl Johan Sonesson.
En större arbetsmarknad
Politikerna säger att det inte bara handlar om en förbindelse utan om arbetsmarknaden. Restiden mellan de två länderna skulle minska.
- Vi ser därmed nya tillväxtmöjligheter i Danmark och södra Sverige, ända upp till Göteborg, säger Carl Johan Sonesson.
– Det kan bli fler jobb inom hela området. tror Henrik Fritzon.