En statlig utredning, som görs av Trafikverket och motsvarande dansk myndighet, undersöker nu möjligheter och kostnader för att bygga tunnlar under Öresund: en för tåg och en för vägtransporter.
Användarna betalar
– Vägtunneln skulle vara brukarfinansierad, vilket innebär att man betalar för att åka i den. På samma sätt som vi betalar för att åka med färjan eller över Öresundsbron i dag, säger Angelica Nilsson, enhetschef för samhälle och infrastruktur i Helsingborg.
Senaste beräkningen från 2014 pekade på att tunnelbygget skulle gå loss på 34 miljarder danska kronor, enligt Angelica Nilsson.
– Det är en samhällsinvestering som betalar sig på ganska kort sikt, säger hon.
Nästa steg – var ska tunnlarna byggas
Vid årsskiftet, efter drygt två års arbete, ska utredningen nu läggas fram.
Om regeringen tycker att tunnelprojektet är lovande går staten vidare med att utreda var tunnlarna ska byggas.
Helsingborg lobbar nu för sin sak – att tunnlarna ska bli verklighet. Det är ett beslut som alla partier i kommunen står bakom, även om MP och V vill säga nej till en biltunnel.
Virtuella besök
Alla inblandade aktörer ska bearbetas, berättar Cecilia Eklund, lobbyist för staden.
– Vi har ett minutiöst arbete framför oss till december. Vi kommer att ha virtuella besök i Helsingborg med riksdagspartier, och även bearbeta departementen, andra statliga myndigheter, Svenskt Näringsliv och LO bland annat.
– Alla ska förstå hur viktig frågan är, säger hon.
I videon ovan hör du varför Helsingborgs stad vill satsa på tunnelbygget.