I dag är den enda fasta förbindelsen mellan Sverige och Danmark för bilar och tåg bron mellan Malmö och Köpenhamn.
Men behovet av ytterligare en trafikkoppling mellan länderna har diskuterats länge. I 59 år, noga räknat. 1962 kom den första rapporten och sedan har debatten fortsatt i ytterligare ett tiotal.
Från början handlade det om att bygga en förbindelse för bilar, persontåg och godståg. Men nu har godtågen försvunnit ur diskussionerna – de tekniska utmaningarna anses skulle bli för svåra på grund av höjdskillnaderna under vattnet.
Nu kommer utredningen
För två år sedan fick svenska Trafikverket och danska Vejdirektoratet i uppdrag att göra en utredning som ska fungera som en grund för fortsatt dialog och till slut eventuella politiska beslut om en fast förbindelse: Ja eller nej till tunnlar mellan Helsingborg och Helsingör.
Under torsdagen offentliggörs utredningen i en gemensam dansk-svensk presskonferens. Men innehållet är en väl förborgad hemlighet fram till klockan 13.30 när mötet startar.
Här är i alla fall några av de ämnen som utretts:
Restidsbesparingar, kostnader, hur tunnlarna kan dras, vilka anpassningar som behöver göras på land för både väg- och järnvägstrafiken och hur taxorna ska läggas upp – det blir de som använder tunneln som ska betala kalaset.
Vill dela på notan
Tanken på tunnlarna har väckt entusiasm i de politiska leden. Nyligen gick de två högsta regionpolitikerna Carl Johan Sonesson (M) och Henrik Fritzon (S) ut med den gemensamma åsikten att de inte bara är för en fast HH-förbindelse utan också vill att Region Skåne är med och betalar – och får del av den framtida vinsten.
Även Helsingborgs motsvarande toppar i politiken har uttryckt entusiasm inför projektet.
Bland helsingborgarna råder det delade meningar kring HH-tunneln.