I slutet av november stängdes all tågtrafik av mellan Storlien och Norge. Anledningen är att järnvägsbanken över Stora Helvetet rör på sig och riskerar att rasa. Sen dess har banvallens beskaffenhet undersökts för att avgöra om det är säkert att släppa på trafik igen.
Enligt Trafikverket kommer det att kosta stora belopp att stabilisera och elektrifiera järnvägen över Stora Helvetet, men enligt Saila Quicklund, moderat riksdagsledamot från Jämtland beslutade regeringen på måndagen att öronmärka 100 miljoner kronor.
– Det är ett oerhört välkommet besked, säger Saila Quicklund, vi har lobbat för den här frågan och det känns bra att vi nu får ett positivt besked.
Från norsk sida har man klargjort att den norska järnvägslinjen mellan Storlien och Trondheim ska elektrifieras för 3,9 miljarder. Men enligt Saila Quicklund (M) anslås inga pengar till elektrifieringen i den här vändan. Pengarna ska gå till att lösa problemen vid Stora Helvetet.
För Trafikverket finns det olika sätt att lösa de problemen.
– Antingen blir det en ny järnvägsbank, eller en bro, eller så drar vi om spåret helt, säger Mats Olofsson, områdesansvarig för Trafikverket i Jämtland.
Exakt vad de 100 miljonerna ska gå till står inte klart förrän på tisdagen, då regeringen presenterar sin Nationella Transportplan. Trafikverket är inte fria att använda pengarna till vad man vill, eller tycker är bäst.
– Det är skrivningarna och direktiven i transportplanen som talar om vad vi ska satsa pengar på, säger Mats Olofsson.