Föraren i olycksbussen hade redan kört en timme när bussresan mot fjällen startade. Enligt uppgifter ska han först kört från hemmet i Varbergstrakten till Bergkvarabuss depå i Varberg. Där ska han ha hämtat en firmabil och kört en timma till upp till Skene.
Längre körtid än tillåtet
Den 62-årige busschauffören skulle därefter ensam köra bussen från Skene söder om Borås till Klövsjö i Jämtland. Hade resan gått som den skulle, hade hans totala körtid för resan varit närmare tio timmar – det yttersta gränsen enligt lagstiftningen.
Men räknar man med körningen innan själva bussresan började, handlar det om närmare tolv timmar bakom ratten. Men så räknar man inte.
– Det har inget med hans kör- och vilotider att göra. Det är att betrakta som en resa till jobbet, hävdar Simon Sandberg, som är pressansvarig på Bergkvarabuss, till Sydsvenskan.
DETTA HAR HÄNT: Tre unga döda i tragisk bussolycka
Tidningen hade redan innan den tragiska olyckan inlett en granskning av bussföretaget Bergkvarabuss. Bland annat har man pratat med fem chaufförer som kört åt företaget, som berättar att företaget satt i system att tänja på förarnas körtider och kringgå regerlerna om hur länge de får sitta bakom ratten.
– Tyvärr är det mycket fusk. Det har varit mycket ruffel och båg för att få ihop det här med körtiderna, säger en chaufför Sydvenskan.
Enligt uppgifter till tidningen har det hänt, till exempel under körningar från Malmö till Vasaloppet i Mora, att en chaufför följt efter passagerarbussen i en skåpbil. Efter några timmars färd byter de plats med varandra.
Den ”nye” föraren kan sätta sitt förarkort i färdskrivaren och köra buss i tio timmar till, utan att ta hänsyn till att han redan kört flera timmar. Den ”gamle” föraren kör skåpbilen tillbaka till Malmö.
Läs mer: Facket stämmer bussbolaget
Fackförbundet kommunal har under en tid nåtts av klagomål på arbetsvillkoren och förebereder en stämning mot Bergkvarabuss. Bolaget själva hävdar att de följer regelverket.
Inom EU finns gemensamma regler för chaufförernas kör- och vilotider när de kör tunga bussar eller lastbilar. Men när föraren dessutom kör några timmar i en personbil eller lätt lastbil så räknas inte det som körtid – utan bara som vanlig arbetstid.