Just nu pågår projekteringen inför byggande av permanent, elektrifierad järnväg på Mittbanan förbi Stora Helvetet vid gränsen till Norge. Ärendet närmar sig ett beslut och regionen vill nu meddela Trafikverket vilken lösning man föredrar när det gäller bansträckningen vid Stora helvetet, där det råder stor rasrisk.
En bro har många fördelar, enligt regionen. Det innebär ”mindre kurvradie (högre hastighet), mindre åverkan i fjällterrängen (fiällsluttningen kan återställas till tiden före järnväg), mindre snödrevdrivor men framför allt blir trafikuppehållet under byggnadstiden mycket liten. Bro-alternativet förefaller som det långsiktigt mer hållbara vilket bland annat ger det bättre förutsättningar för större tåg som exempelvis godståg och nattåg”.
I januari öppnade järnvägen över Stora Helvetet väster om Storlien efter att ha varit stängd i drygt ett år. Men banbanken rör på sig och det finns risk att den rasar. Nu måste den byggas om. En ombyggnad skulle kunna ta tre år. Alternativet är en ny järnvägsbro.
Trafikverket kommer att fatta beslut i frågan i början av oktober. Verket tar fasta på regionens uppfattning men vill inte avslöja åt vilket håll beslutet lutar:
– Regionens uppfattning är jätteviktig att ta del av för oss. Regionen vill ju satsa på närmare trafik med Trondheim och Norge och det är ju regionaltåg som främst kommer att gå den här sträckan. Och regionen är ju medfinansiärer i Norrtåg så det är klart att vi lyssnar på dem, säger Mats Olofsson vid Trafikverket.