– Den största energiförbrukningen kommer från transporter, så där lägger vi mycket fokus, säger Ann-Charlotte Skoog som är miljöchef.
Kort sagt, vi måste gå och cykla i betydligt större utsträckning än vad vi gör i dag.
Där kommer parkeringsplatserna in i bilden, vilket är en välkänd och omdebatterad fråga i Östersund.
Krångligare att ta bilen
– Vi har förändrat policyn så det är lite jobbigare att ta bilen. Då är det större chans att man väljer något annat, säger Ann-Charlotte Skoog.
Samtidigt är det ju många som bor utanför själva stan som behöver ta bilen?
– Ja, men om vi som bor nära kan cykla eller gå så finns det mer plats på gatorna och mer parkeringsplatser för de som verkligen behöver ta bilen till stan.
Ann-Charlotte Skoog berättar också att de jobbar på ett system som ska göra det lättare att hitta en ledig parkering.
– Men fortfarande ska parkeringar vara för de som måste ta bilen till stan.
Elbuss i kollektivtrafik
Även kollektivtrafiken är med i samhällsförändringen. Fler ska åka kollektivt men målet är också att det ska ske miljövänligt. En linje för stadsbussarna, linje 6 mellan Torvalla och Brittsbo, trafikeras numera av elbussar.
– Planer finns på att få till ytterligare en linje med elbussar inom några år, säger Ann-Charlotte Skoog.
Färre kommunanställda flyger
Mycket handlar alltså om kommuninvånarnas resvanor. För att själva bidra till en bättre miljö har kommunorganisationen köpt in både elbilar och elcyklar.
– Sedan införde vi klimatväxling för några år sedan. Det innebär att vi får betala en straffavgift till oss själva när vi flyger i tjänsten.
Klimatväxlingen har gjort att de som jobbar i kommunen minskat sitt flygande med 25 procent. Tågresandet har istället ökat och fler möten sker idag via webben.
Östersunds kommuns miljömål
Östersunds kommun har som mål att vara helt fossilbränslefritt år 2030.
Bilåkandet ska bli 40 procent, kollektivtrafik ska vara 20 procent och de som går och cyklar ska vara 40 procent.
Kommunen ingår även i ett projekt med att utveckla möjligheter med elflyg.