• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: Jessica Gow / TT

Cykelvägar och laddstolpar två steg mot bättre miljö i Östersunds kommun

Uppdaterad
Publicerad

Larmrapporter gällande klimatet duggar tätt. Men tittar vi lite bakåt i tiden så kan vi ändå se att det faktiskt hänt en del. Sedan 1990 har till exempel Östersunds kommun minskat koldioxidutsläppen med 58 procent. I videon får du veta några konkreta saker som bidragit till det.

– Den största energiförbrukningen kommer från transporter, så där lägger vi mycket fokus, säger Ann-Charlotte Skoog som är miljöchef.

Kort sagt, vi måste gå och cykla i betydligt större utsträckning än vad vi gör i dag.

Så jobbar Jämtlands län med klimatfrågan 2019

Där kommer parkeringsplatserna in i bilden, vilket är en välkänd och omdebatterad fråga i Östersund.

Krångligare att ta bilen

– Vi har förändrat policyn så det är lite jobbigare att ta bilen. Då är det större chans att man väljer något annat, säger Ann-Charlotte Skoog.

Samtidigt är det ju många som bor utanför själva stan som behöver ta bilen?

– Ja, men om vi som bor nära kan cykla eller gå så finns det mer plats på gatorna och mer parkeringsplatser för de som verkligen behöver ta bilen till stan.

Ann-Charlotte Skoog berättar också att de jobbar på ett system som ska göra det lättare att hitta en ledig parkering.

– Men fortfarande ska parkeringar vara för de som måste ta bilen till stan.

Elbuss i kollektivtrafik

Även kollektivtrafiken är med i samhällsförändringen. Fler ska åka kollektivt men målet är också att det ska ske miljövänligt. En linje för stadsbussarna, linje 6 mellan Torvalla och Brittsbo, trafikeras numera av elbussar.

– Planer finns på att få till ytterligare en linje med elbussar inom några år, säger Ann-Charlotte Skoog.

Färre kommunanställda flyger

Mycket handlar alltså om kommuninvånarnas resvanor. För att själva bidra till en bättre miljö har kommunorganisationen köpt in både elbilar och elcyklar.

– Sedan införde vi klimatväxling för några år sedan. Det innebär att vi får betala en straffavgift till oss själva när vi flyger i tjänsten. 

Klimatväxlingen har gjort att de som jobbar i kommunen minskat sitt flygande med 25 procent. Tågresandet har istället ökat och fler möten sker idag via webben.

Östersunds kommuns miljömål

Östersunds kommun har som mål att vara helt fossilbränslefritt år 2030.

Bilåkandet ska bli 40 procent, kollektivtrafik ska vara 20 procent och de som går och cyklar ska vara 40 procent.

Kommunen ingår även i ett projekt med att utveckla möjligheter med elflyg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Så jobbar Jämtlands län med klimatfrågan 2019

Mer i ämnet