– Det fanns vinnare och förlorare, men totalt sett har länets besöksnäring klarat sig bra under pandemin. Men det finns undantag, säger Robert Pettersson, chef för turismforskningscentrat Etour.
– Tittar man på fjälldestinationerna så har många gått väldigt starkt, många har kommit ikapp och förbi nivåer där de var, inte minst sommarsäsong, men även vinter, säger Robert Pettersson, chef för turismforskningscentrat Etour.
De destinationer som drabbats hårdast är de som varit beroende av handel och konferensgäster, inte minst har Östersund förlorat många besökare under pandemin.
Rapport om 1,5 år med covid
Det slås fast bland annat fast i en rapport ”1,5 år med covid-19” som kom i december och som tagits fram på uppdrag av Jämtland Härjedalen Turism.
Rapporten baseras på statistik, enkät och intervjuer med företrädare från de flesta destinationer och kommuner i regionen och Robert Pettersson är en av författarna.
I klippet ovan kommenterar Robert Pettersson mer om hur turismnäringen i länet påverkats under pandemin och vad den kommande sommarsäsongen kan betyda för turismen i länet.
I rapporten beskrivs tre typdestinationer och hur dessa påverkats olika under pandemin:
Större destinationer som lockar både besökare och personal
Hög andel fritidsgäster, bilburna besökare, många utomhusaktiviteter, liten trängsel, många fritidshus och ett starkt nationellt varumärke. Många besökare och har kunnat rekrytera tillbaka personal. Exempelvis: Åre, Vemdalen, Funäsdalen, Lofsdalen.
Städer (stad) som ännu inte märkt av en återhämtning av besökare och därför inte haft behov av att rekrytera personal
Hög andel affärs- och konferensbesökare samt gruppresor, reseanledningar som bygger på större event, handel, restaurang och inomhusaktiviteter, (lägre andel utomhusaktiviteter). Har ännu inte haft så stark återhämtning och därför inte behövt rekrytera så mycket personal. Exempelvis: Östersund.
Mindre destinationer som lockar besökare, men har svårare att konkurrera om personal
Hög andel fritidsgäster, bilburna besökare, tillgång till utomhusaktiviteter, liten trängsel samt ett mer okänt varumärke i ett nationellt perspektiv. Många besökare men svårigheter att rekrytera i den takt de önskar. Exempelvis: Bydalen, Södra Årefjällen, Strömsund, Ragunda.