Peter Rhensbo, vd på Norrlands trähus, står i en lagerlokal med brädor i bakgrunden och berättar om den ekonomiskt svåra situationen för hans företag.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Jag har lagt ett varsel på 20 personer” – hör Peter Rhensbo, vd på Norrlands trähus, om framtiden inom byggbranschen. Foto: SVT/Moa Lindberg

Efter byggboomen – företag i Jämtland: ”Marknaden är kall”

Uppdaterad
Publicerad

Flera företag är pessimistiska över ekonomin i framtiden. Norrlands trähus i Hammerdal märker att marknaden för husbyggen är sval, vilket har gjort att de fått varsla ur personalgruppen.

– Det är väldigt tråkigt, men man måste justera efter verkligheten, säger Peter Rhensbo, vd på Norrlands trähus.

För ett drygt år sedan satsade företaget på att bygga ut fabriken och anställde 15 nya medarbetare. Men nu ser läget annorlunda ut.

– Jag har lagt ett varsel på 20 personer och som det ser ut nu kommer vi säga upp 16 av dem. Företaget har gått bra länge och vi har kunnat spara i ladorna för att ta oss igenom det här, men det krävs några tuffa beslut, säger Peter Rhensbo, vd.

Företagens framtidstro

Pessimistisk syn på framtiden

Företag inom bland annat byggbranschen och handeln ser negativt på sin ekonomiska framtid. Det visar en ny rapport från Svensk Näringsliv som ställt frågor om hur företag ser på kommande året gällande försäljningsvolymer, investeringar och antal anställda. 

Norrlands trähus i Hammerdal har fått anpassa sig efter konjunkturen och kriget i Ukraina. I dagsläget satsar de på mindre byggen, som skolor och äldreboenden, i stället för villabyggen.

– Det är en rejäl inbromsning på framför allt bostäder. Den marknaden är kall just nu. Hur länge det håller i är svårt att säga, säger Peter Rhensbo.

I klippet berättar Peter Rhensbo om vad som behövs för att företagets framtidstro ska bli bättre.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Företagens framtidstro

Mer i ämnet