Drygt 5 000 svenska företagare har svarat på frågor om hur de tror att egna investeringar, antalet anställda och försäljning ser ut om tolv månader. Resultatet ger en dyster bild, företagen är pessimistiska inför utvecklingen och en allt större andel svarar att man tror att siffrorna är lägre än i dag om man blickar ett år framåt.
Måste säga upp personal
Krögaren Ulf Steringer som driver en restaurang i Sundsvall är inte förvånad över de siffror organisationen Svenskt näringsliv tagit fram – siffror som visar en pessimistisk inställning till utvecklingen för företagen i Sverige det kommande året.
– Efter årsskiftet måste jag säga upp cirka 20 procent av personalen, säger han.
Höga kostnader
Det är framförallt de höga kostnaderna som ställer till det. I krogbranschen har priserna på vissa livsmedel blivit en tung börda.
– Mejeriprodukter har blivit dyra, det har nog de flesta märkt, konstaterar han.
Kurvan pekar nedåt
Historiskt sett under 2000-talet var pessimismen störst under pandemin, sedan återhämtade sig företagen men nu har kurvan återigen vänt nedåt.
”Sänka arbetsgivaravgifterna”
Ulf Steringer har haft svårt att hitta personal efter pandemin och tycker att regeringen ska sänka arbetsgivaravgifterna. Han menar att i det här läget skulle det vara bra för både arbetsgivare och arbetstagare.
– Nu måste vi ta in nya människor som vi får lära upp och det får vi inte betalt för, säger han och påtalar vikten av att även kunna anställa personal som kanske inte har erfarenhet av restaurangjobbet.