Det har varit ett bygge i brant och svår terräng. Sven-Olof Bergqvist, projektledare vid Trafikverket, berättar mer om det i videoklippet ovan.
Svårt få bron på plats
Att kunna sätta brostöden (pelarna) på plats över den branta ravinen och järnvägsbanken Stora Helvetet var en utmaning, likaså att kunna skjuta ut själva bron på brostöden. Bron består av sju ihopsvetsade ”plåtlådor” som väger hundratals ton. Det var en långsam och försiktig balansakt att få den på plats.
– Den sista etappen vägde 700 ton och när vi började med de övriga etapperna fick använda motvikter på utsidan för att balansera så att lanseringsnosen inte skulle dippa för mycket... men det gick bra, säger platschef Roger Kinnunen.
En halv miljon människor berörs
Järnvägsbron är belägen några kilometer väster om Storlien, med båda landfästena alldeles vid gränsen till Norge. Bron är en av de största infrastruktursatsningarna i Jämtlands län på senare år.
– Det är en viktig satsning inte bara för länet utan även för landet, inte minst för näringslivet. Längs den här sträckan mellan Sundsvall och Trondheim bor en halv miljon människor, lika befolkningstätt som Halland och Blekinge, så det är många som berörs, säger ordförande för infrastrukturrådet vid Region Jämtland Härjedalen Elise Ryder Wikén.
Fakta om Järnvägsbrobygget över Stora Helvetet
Bron blir 233 meter lång och som högst 30 meter hög.
Kostnad: 125 miljoner, varav 120 är statliga pengar och 5 miljoner bekostas av EU.
Genom den nya bron knyts svenska Mittbanan med hamnen i Sundsvall ihop med norska Meråkersbanan och hamnen i Trondheim.
Under åren har järnvägsbanken över ravinen drabbats av rörelser och sättningar som hela tiden övervakats noga med hjälp av skredvarningssystem. Mellan år 2013 och 2015 stängdes sträckan på grund av rasrisken och omfattande förstärkningsarbeten av järnvägsbanken inleddes.
Sedan fattades beslut om att bygga en ny bro över ravinen.
Arbetet med själva bron beräknas vara klart under sommaren 2018. Och därefter ska bron beläggas med räls.
Den nya järnvägsbron ska vara klar för trafik vintern 2018/2019 för att möta det behov som finns i samband med att alpina VM hålls i Åre 2019.
Den befintliga järnvägsbanken rivs under 2019.
Det första järnvägsbygget över Stora Helvetet pågick i slutet av 1800-talet och det var då järnvägsbanken fick sitt namn på grund av det svåra arbetet.
(källa: Trafikverket)