Varje dygn passerar ca 10 000 fordon genom Brunflo. Hälften av trafiken är genomfartstrafik och består till stor del av tunga fordon. I årtionden har det utretts om E14 och E45 kan dras utanför samhället och olika alternativ har tagits fram. Nu har trafikverket bestämt sig för alternativ ”Skogen Grön öst”.
Artikeln fortsätter nedanför bilden
Det alternativet innebär att E14 från Sundsvallshållet viker österut vid Rossbol och passerar öster om Brunflo, för att sedan ansluta till nuvarande sträckning ungefär vid Grytan. E45 kommer att fortsätta norrut vid rondellen i östra Brunflo, för att ansluta den nya vägen.
– Jag tror det blir bra, säger Kurt Jansson som bor i Tandsbyn, så slipper man all tung trafik genom Brunflo.
– För mig som bor i Singsjön så ser det ut som det blir närmar för mig till jobbet i Torvalla, säger Ann Nordholm. Och jag tror inte att det blir längre för mig att åka hit till Brunflo och handla.
Tidigare var det tänkt att bygget av förbifarten skulle börja nästa år, men 2014 sköt regeringen oväntat upp satsningen. Nu är det tänkt att bygget ska börja år 2020.
Totalt beräknas förbifarten kosta 429 miljoner kronor och det ska också byggas gång-och cykelvägar inne i Brunflo samhälle.
– Det är bra att den dras lång upp i skogen, säger brunflobon Astrid Domino. Och framförallt så blir det säkrare för mina barn. I dag finns ju inga trottoarer längs vägen om man ska till järnvägsstationen till exempel.