Elektrifiering av Meråkerbanan och Trönderbanan skjuts upp Foto: NRK

Ingen elektrifiering av Meråkerbanan

Uppdaterad
Publicerad

Den norska regeringen avsätter inga pengar i budgeten till en elektrifiering av Meråkerbanan mellan Trondheim och Storlien. Besvikelsen är stor på många håll, både i Jämtland och Tröndelag.

Så sent som i mars lovade den norska regeringen att satsa 3,6 miljarder norska kronor på att elektrifiera järnväg över gränsen.  Men under torsdagen, när den nya norska regeringen presenterade budgeten är satsningen struken.

Den norska infrastrukturministern, Ketil Solvik-Olsen från Fremskrittspartiet säger att ökade kostnader på omkring 20 procent gör att regeringen vill gå igenom projektet på nytt.

Den norska infrastrukturministern Ketil Solvik-Olsen (FrP) Foto: Samferdseldepartementet

– Den sista rundan med kvalitetssäkring av elektrifieringen av Trönder- och Meråkerbanan har visat på en betydande kostnadsökning på runt 600 miljoner kronor, säger han till norska NRK. Vi måste arbeta för att hitta lösningar som gör att pengarna räcker längre. Därför kan vi inte börja bygga 2018 som vi hade velat.

Besvikelse i Jämtland

Frågan om en elektrifiering av Meråkerbanan har drivits i årtionden, både i Tröndelag men också av jämtländska politiker. En elektrifiering skulle effektivisera tågtransporterna betydligt.

– Det är jättetråkigt att man skjuter upp detta, säger Eva Hellstrand (C). Det är en viktigt investering i infrastruktur.

Hon sitter i regionala utvecklingsnämnden inom regionen och är en av de som länge kämpat för en elektrifiering.

– Jag tycker att Region Jämtland Härjedalen borde göra ett uttalande, och försöka påverka politikerna i Norge.

Ilska i Tröndelag

För att förslaget ska gå igenom så krävs att Stortinget godkänner budgeten. Den sittande regeringen har inte egen majoritet, så det gäller att man får med sig fler partier.

– Det här är tidernas magplask, säger stortingsledamoten Lars Haltbrekken från Sosialistisk Venstre till NRK. Ett antal gånger har det ätits tårta för att fira elektrifieringen och nu skjuter regeringen åter igen upp ett av de viktigaste miljöprojekten i Tröndelag. Ett helt otroligt löftesbrott.

Fortsatt tågbyte i Storlien

Beskedet från den norska regeringen möter också reaktioner från Trafikverket. Just satsas stora pengar på att bygga en ny järnvägsbro samt att dra nya elledningar på järnvägen mellan Storlien och norska gränsen. Det projektet ska vara klart vid årsskiftet 2018/19 och ambitionen var att elektrifieringen skulle vara klar på norska sidan då.

– Det här beskedet innebär att det blir fortsatt tågbyte i Storlien, säger Mats Olofsson, regional samordnare hos Trafikverket. Men vårt projekt runt Storlien löper på som tänkt, och vi är beredda om norrmännen ändrar sig.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Meråkerbanan

Mer i ämnet