• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Inlandsbanan vill miljardsatsa för att frakta vätgas: ”Stor klimatvinst”

Uppdaterad
Publicerad

Inlandsbanans styrelseordförande Katarina Nyberg-Finn (S) har tillsammans med tre andra skrivit en debattartikel i Dagens Nyheter om behovet av att rusta upp Inlandsbanan och därmed minska koldioxidutsläppen med tio procent.

Inlandsbanan är 105 mil lång och går genom hela inlandet. Nu vill bolaget rusta upp den för nio miljarder kronor:

– Inlandsbanan behöver rustas upp för att kunna vara med och skapa en grön godskorridor genom hela landet och vara till nytta för den omställning vi står inför, säger Katarina Nyberg-Finn (S), ordförande i Inlandsbanan AB:s styrelse.

Frakta vätgas

Bolaget vill att järnvägen i framtiden ska kunna transportera vätgas längs hela sträckan. Något de tror ska kunna minska koldioxidutsläppen i Sverige med tio procent. Detta då hela landet i sådana fall skulle kunna få tillgång till vätgasen.

Vill att staten stöttar

För att kunna genomföra satsningen efterlyser bolaget att regeringen bidrar med en del av de nio miljarder som skulle behövas.

– 2 miljarder behöver staten gå in med och det tror jag de är beredda att göra. säger Katarina Nyberg-Finn.

Kan stå klar om fem år

– Det här är en befintlig järnväg, så det är inget nytt som ska byggas, den ska rustas upp så om fem år skulle vi kunna ha en bana på plats, fortsätter Katarina Nyberg-Finn.

Hör mer om den efterlysta satsningen i spelaren ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.