– Det är ovärdigt. Det sägs att hela Sverige ska leva men det här går i motsatt riktning, säger regionala utvecklingsnämndens ordförande Jonas Andersson (S).
I slutet av förra veckan beslutade regeringen om direktiv för den nationella infrastukturplanen för perioden 2026 – 2037. Totalt handlar det om 354 miljarder kronor för drift, underhåll och reinvesteringar i statliga vägar. Men för Jämtlands läns del är det en besvikelse anser Jonas Andersson.
– I direktivet står bland annat att regeringen höjer de ekonomiska ramarna till länsplanerna med 20 procent men de har fortfarande inte gjort något åt den fördelningsmodell som länge missgynnat vårt län, säger han.
Länet får cirka 120 miljoner kronor
Han pekar på att 20 procent mer i storstadslänen innebär flera miljarder kronor i ökad budget, men för Jämtlands län innebär det ungefär 120 miljoner kronor.
– Det täcker inte ens de kostnadsökningar och indexuppräkningar som behöver göras, säger Jonas Andersson.
Transportföretagen: Jämtlands län har de sämsta vägarna
Enligt Transportföretagen har andelen statliga vägar i mycket dåligt skick minskat från 13 procent till 10 procent på fyra år.
Men det finns stora skillnader. Medan exempelvis Västerbotten och Västmanland sett tydliga förbättringar, har andelen vägar i mycket dåligt skick i Jämtlands län istället ökat något, från 20,1 procent till 20,5 procent på ett år.
Kräver långsiktiga investeringar
Enligt Transportföretagen är Jämtland, tillsammans med Gotland, de enda län där vägstandarden fortsatt att försämras.
– Det är allvarligt att vägstandarden i Jämtland fortsätter att försämras medan övriga landet ser förbättringar. Vi välkomnar regeringens satsningar på vägunderhåll, men det krävs långsiktiga och strategiska investeringar för att vända den negativa utvecklingen, säger Anders Josephsson, näringspolitisk expert på Transportföretagen i ett pressmeddelande.
Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag.