Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Efter mycket förvirring går nu länsstyrelsens ut och sätter ner foten tillsammans med Naturvårdsverket och slår fast att elcykling – till skillnad från vanlig cykling – inte är tillåten på statligt renbetesfjäll. Elcykling omfattas nämligen inte av allemansrätten, konstaterar Ian Kindstrand, jurist vid länsstyrelsen. Hör mer om det i videon. Foto: SVT/länsstyrelsen

Klart besked om elcykling på fjället: Inte tillåten på statligt renbetesfjäll i Jämtlands län

Uppdaterad
Publicerad

Efter stora oklarheter om vad som egentligen ska gälla gav länsstyrelsen i Jämtlands län på tisdagen ett klart besked: Elcykling är inte tillåten i fjällen, på statliga marker. Hör länsstyrelsens jurist Ian Kindstrand förklara vad som gäller i videon.

Elcykling omfattas inte av allemansrätten. Det är den bedömning som länsstyrelsen i Jämtlands län nu beslutat sig för. Samma tolkning gör Naturvårdsverket.

Det innebär att elcykling på statligt renbetsfjäll inte är tillåten. Den som vill använda sin elcykel på sådana marker kommer att vara tvungen att söka ett särskilt tillstånd hos länsstyrelsen.

Striden om fjällen

Nu återstår att se om även länsstyrelserna i de övriga fjällänen kommer att göra samma bedömning som man gjort i Jämtlands län.

Ökad störning och ökat slitage

Bakgrunden är att antalet besökare med elcyklar ökat i fjällen, med ett ökat slitage och ökad störning på rennäring och friluftsliv till följd.

Länsstyrelsen slår fast att man vill värna det allemansrättsliga friluftslivet framför det motoriserade friluftslivet.

Motortrafik i naturen

Att köra elcyklar, segways och andra mindre fordon med motor i naturen, ingår inte i allemansrätten. Det betyder att du i nuläget inte får köra dem på stigar, leder eller fritt i terrängen utan lov av markägaren. Ibland behövs dessutom dispens. Det fastslår Naturvårdsverket.

”Att färdas i naturen med hjälp av elcykel är en relativt ny företeelse. Varken nuvarande terrängkörningslagstiftning eller allemansrättens innehåll har utvecklats med hänsyn till sådana fordon. Naturvårdsverkets tolkning kring elcykel med max 250 w motoreffekt i terräng grundar sig på att flera olika propositioner, utredningar och lagkommentarer har slagit fast att det inte finns någon motoriserad allemansrätt. Eftersom elcyklar har motorer faller de därför utanför den nuvarande tolkningen av vad som ingår i allemansrätten.” skriver Naturvårdsverket vidare.

Det här säger lagen:

  • Till ”motoriserade fordon” räknar Naturvårdsverket olika typer av elassisterade cyklar med en maxeffekt på 250 W. Flera olika propositioner, utredningar och lagkommentarer (bland annat prop. 2009/10:238, prop. 1995/96:226, SOU 1993:51, lagkommentaren till 17 § NVL, lagkommentaren till 7 kap. 1 § miljöbalken) har hittills slagit fast att det inte finns någon ”motoriserad allemansrätt”.
  • Det finns ingen lagstiftning som ger någon rätt att färdas med fordon med en motor på någon annans mark utan lov av markägaren.

Mer om det här kan du läsa på Naturvårdsverkets hemsida.

(källa: Naturvårdsverket)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Striden om fjällen

Mer i ämnet