Elcyklar får i vissa fall köras i terrängen, men i vissa fall inte. Gränsdragningen är otydlig menar Nils Hallberg, jurist på Naturvårdsverket. Foto: Björn Larsson Rosvall, TT och Fredrik Lundmark, SVT

Naturvårdsverket: Elcykling i terräng måste utredas

Uppdaterad
Publicerad

Intresset för att cykla i terrängen ökar. Så också användandet av elcyklar i terräng. Men här uppstår problem då lagen inte är enkel att tolka när det gäller användandet av elcyklar i terrängen.

Det är Naturvårdsverket som begär att användningen av elcyklar i terrängen ska ingå i den översyn av terrängkörningslagen som pågår just nu. Enligt allemansrätten är cykling i terräng tillåten. Så även elcyklar upp till en viss effekt.

– Enligt lagen betraktas elcyklar som inte ger ett krafttillskott vid hastigheter över 25 km/h och som inte har en effekt över 250 watt som en vanlig cykel, säger Nils Hallberg, jurist vid Naturvårdsverket till SVT Nyheter Jämtland.

Svår lagtolkning

Så fort en cykel har större effekt eller ger krafttillskott vid högre hastigheter så blir det ett motorfordon, och då gäller plötsligt terrängkörningslagen. Då blir det förbjudet att cykla i terrängen.

– Vi får ett problem i hur vi ska tolka in elcyklarna i allemansrätten och det behöver vi får utrett, säger Nils Hallberg.

Slitaget ska kartläggas

Förutom klargörandet kring lagen och allemansrätten, så vill Naturvårdsverket också att man utreder slitaget i terrängen. Nyligen beslutade Länsstyrelsen i Jämtland att begränsa tillgången till det populära Blanktjärnsområdet i Vålådalen, eftersom slitaget på marken är stort.

– Men ingen vet varför slitaget ökar, säger Nils Hallberg. Är det cyklingen eller vandringen som sliter mest?  Eller är det det totala trycket som är orsaken?

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.