Det nya systemet bygger på starkare och bättre lampor i landningsbanan. Två ljusslingor ligger på vardera sida om flygplanen medan en helt ny går mitt i banan, där piloten ska försöka hålla noshjulet.
Totalt handlar det här om en investering på 76 miljoner. Alla utom Östersund och Åre har gett klartecken, men de båda kommuner som faktiskt fått namnge flygplatsen förväntas också komma med beslut i frågan.
– Det är viktigt att vi har en säker flygplats, inte minst när företag funderar på att etablera sig här, menar Sven Winemark, näringslivsstrateg hos Regionen.
– Inställda möten kan tyckas inte vara hela världen, men sådant kan vara avgörande när man ska bestämma sig för att flytta hit, säger han.
Sven Winemark poängterar att man är medveten om de diskussioner som för kring flyget och miljlöpåverkan.
– Det finns en diskussion, men flyget kommer att utvecklas. Det kan vara så att vi i framtiden har flyg som går på batteri. De ska också landa i dimma.
Så mycket ska intressenterna betala:
Swedavia 38 miljoner
Region J/H 27 miljoner
Östersunds kommun 7 miljoner
Åre kommun 2 miljoner
Krokoms kommun 1 miljon