Så länge Storsjön är öppen så är risken överhängande att flyget måste ställa in på grund av dimma. Foto: SVT Jämtland

Nytt signalsystem ska leda plan rätt i dimman

Uppdaterad
Publicerad

År 2020 kan ett helt nytt signalsystem göra så att flygplanen ska kunna trafikera Frösön ostört – om det så bara är 50 meters sikt. Men det är en satsning som kostar pengar.

Det nya systemet bygger på starkare och bättre lampor i landningsbanan. Två ljusslingor ligger på vardera sida om flygplanen medan en helt ny går mitt i banan, där piloten ska försöka hålla noshjulet.

Totalt handlar det här om en investering på 76 miljoner. Alla utom Östersund och Åre har gett klartecken, men de båda kommuner som faktiskt fått namnge flygplatsen förväntas också komma med beslut i frågan.

– Det är viktigt att vi har en säker flygplats, inte minst när företag funderar på att etablera sig här, menar Sven Winemark, näringslivsstrateg hos Regionen.

– Inställda möten kan tyckas inte vara hela världen, men sådant kan vara avgörande när man ska bestämma sig för att flytta hit, säger han.

Sven Winemark ser investeringen i nytt ljussystem som viktig för framtiden

Sven Winemark poängterar att man är medveten om de diskussioner som för kring flyget och miljlöpåverkan.

– Det finns en diskussion, men flyget kommer att utvecklas. Det kan vara så att vi i framtiden har flyg som går på batteri. De ska också landa i dimma.

Så mycket ska intressenterna betala:

Swedavia 38 miljoner

Region J/H 27 miljoner

Östersunds kommun 7 miljoner

Åre kommun 2 miljoner

Krokoms kommun 1 miljon

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.