Luftfartsverket skickade för två veckor sedan ut en inbjudan till samråd kring fjärrstyrningen av bland annat Åre Östersund Airport. Inbjudan skickades till berörda kommuner, regioner, landsting och länsstyrelser.
I sin inbjudan vill Luftfartsverket ha beskrivningar på regionala fördelar av en fjärrstyrning och vilka regionala effekter det skulle få. En fjärrstyrning av flygplatsen på Frösön från Arlanda, skulle innebära att mellan 5 och 15 arbetstillfällen försvinner.
Men svarstiden är väldigt kort. Senast på torsdag ska svaren vara inne.
Hårt kritiserat beslut
I november förra året så skrevs ett avtal under mellan Luftfartsverket och Swedavia om fjärrstyrning av flygplatserna i Kiruna, Umeå, Östersund och Malmö. Beslutet att införa fjärrstyrning av flera flygplatser i landet har mött hård kritik av bland andra politiker, länsstyrelsen och Svensk Pilotförening.
Regeringen krävde mer utredning
Ökad centralisering och ökad sårbarhet är några aspekter som förts fram. I april beslutade regeringen därför att Luftfartsverket måste utreda frågan ordentligt. I sitt beslut skrev regeringen bland annat:
”Konsekvensbeskrivningen ska innefatta aspekterna långsiktiga driftsförutsättningar, ekonomiska förutsättningar, effektivitet, säkerhet,redundans, effekter för totalförsvaret samt regionala effekter inklusive centralisering.”
Men i samrådet som skickas ut skriver Luftfartsverket att syftet med samrådet är:
”Samla in information och synpunkter rörande fördelar och följdeffekter på regional nivå av en utbyggd flygledning på distans.”
Senare under året ska en remissrunda ske kring hur fjärrstyrningen påverkar totalförsvaret.