På fjället vid Vemdalsskalet ligger Varggransstugan. Här ser restaurangägare Lars Molitor att fler väljer att äta, men drar ner på drycken. På backrestaurangen Bräjks i Björnrike ser man tvärtom att fler väljer att äta hemma, men tar någon öl extra ute.
– Lågkonjunktur brukar ju syfta till att man äter kanske lite mindre på restaurang, men dricker lite mer i allmänhet på restaurang, säger Joel Sjelin, delägare restaurang Bräjks, Björnrike.
Olika målgrupper
En förklaring till skillnaden i köpmönster mellan restaurangerna kan ligga i vilka besökare som åker vart.
– De som är ute och turar på fjället är generellt lite äldre och inte barnfamiljer i samma utsträckning som i backarna. De kan ha det lite bättre ekonomiskt ställt i och med att de inte är fast vid att åka på påskloven, säger Lars Molitor.
Bara barnen får fika
På Sportköket i Björnrike ser man en minskning med cirka 10 procent på lunchgästerna jämfört med 2019, som var senaste året innan pandemiåren.
– Gästerna är fortfarande många, men långt ifrån det man är van vid, säger Peter Andersson som driver restaurang Sportköket.
Samtidigt ser Peter Andersson en annan fikatrend.
– Man ger barnen fika, men tar inget till sig själv,
Men vilka fler trender ser restaurangägarna? Hör det i klippet!