Till vänster: Restaurangägaren Joel, iklädd mörkblå kläder, glasögon och keps, står utomhus vid sin restaurang i Björnrike med fjäll i bakgrunden. Till höger: Bild på tom uteservering i Björnrike.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Överlag lugnare, och ett annat köpbeteende” – hör vilka trender Joel Sjelin och andra restaurangägare i Härjedalen upptäckt. Foto: Maria Broberg/SVT

Fjällturisterna i Härjedalen: Går på restaurang, men har nya köptrender

Uppdaterad
Publicerad

I Björnrike och Vemdalen vittnar restaurangägare om nya trender hos sina gäster. Både färre antal resor till fjällen på en säsong och nya köptrender på plats.

På fjället vid Vemdalsskalet ligger Varggransstugan. Här ser restaurangägare Lars Molitor att fler väljer att äta, men drar ner på drycken. På backrestaurangen Bräjks i Björnrike ser man tvärtom att fler väljer att äta hemma, men tar någon öl extra ute.

– Lågkonjunktur brukar ju syfta till att man äter kanske lite mindre på restaurang, men dricker lite mer i allmänhet på restaurang, säger Joel Sjelin, delägare restaurang Bräjks, Björnrike.

Olika målgrupper

En förklaring till skillnaden i köpmönster mellan restaurangerna kan ligga i vilka besökare som åker vart.

– De som är ute och turar på fjället är generellt lite äldre och inte barnfamiljer i samma utsträckning som i backarna. De kan ha det lite bättre ekonomiskt ställt i och med att de inte är fast vid att åka på påskloven, säger Lars Molitor.

Bara barnen får fika

På Sportköket i Björnrike ser man en minskning med cirka 10 procent på lunchgästerna jämfört med 2019, som var senaste året innan pandemiåren.

– Gästerna är fortfarande många, men långt ifrån det man är van vid, säger Peter Andersson som driver restaurang Sportköket.

Samtidigt ser Peter Andersson en annan fikatrend.

– Man ger barnen fika, men tar inget till sig själv,

Men vilka fler trender ser restaurangägarna? Hör det i klippet!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.