specialpedagog Christer Jakobsson visar på tavlan vad de brukar göra i resursskolan tillsammans med eleven Emelie Ångström.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Varför är det viktigt med en resursskola och vad kan den erbjuda elever med autism som inte andra skolor kan? Hör eleven Emelie Ångström och specialpedagogen Christer Jakobsson. Foto: Sara Leijman/SVT

Många sökande till Östersunds nya resursskola för elever med autism

Uppdaterad
Publicerad

I höstas öppnade Östersunds kommun en ny resursskola för elever med autism – och söktrycket var enormt. 43 elever sökte till de 18 platserna.

– Det finns ett jättestort behov för de här eleverna, säger specialpedagog Christer Jakobsson.

Den nya resursskolan ligger i en separat byggnad intill Östbergsskolan på Frösön. Här går 18 elever mellan årkurs 4 och 9.

– Det är jättekul att gå här, säger 13-åriga Emelie Ångström som är en av eleverna.

I december 2023 beslutade Östersunds kommun att avsätta 2,4 miljoner kronor för att starta en ny resursskola som vänder sig till elever med autism. Tidigare fanns ett så kallat resursspår men det hade endast 8 platser.

Personal med kunskap om autism

Nu, med den nya skolan, har alltså antalet platser utökats. Och direkt var det tydligt att behovet är stort. 43 elever sökte till de 18 platserna.

– Våra elever läser enligt grundskolans läroplan, berättar specialpedagog Christer Jakobsson som jobbar på skolan.

Resursskolan har egen personal och har egna lärare som undervisar i svenska, SO och engelska. I övriga ämnen använder man lärare från Östbergsskolan.

– Den stora skillnaden mot en vanlig skola är att vi kan jobba individanpassat eftersom vi är en liten grupp, säger Christer Jakobsson.

Personalen har också kunskap om vad autism innebär och kan därmed möta eleverna på rätt sätt.

Fler elever vill gå till skolan

Och redan nu, halvvägs in i första terminen, tycker Christer Jakobsson att de ser framsteg.

– Många av de här barnen ville inte gå till skolan tidigare, de blev hemmasittare. Men nu berättar föräldrarna att de har barn som vill komma till skolan och det tycker jag är fantastiskt. Det visar att vi gör skillnad.

Man tänker ju att en sådan här skola borde ha funnits för länge sen?

– Definitivt. Samtidigt är det ju så att fler får diagnoser idag, utmaningarna är mycket större. Utöver det är det ju också höga krav på vad du ska klara i skolan i dag. Det är inte bara kunskapsmässiga utan det handlar ju också om den sociala biten.

Känner tillhörighet

Just kommunikation och interaktion kan vara svårt för människor med autism, berättar Christer. Därför är också det något som de lägger stort fokus på.

– Här får de ingå i ett socialt sammanhang med andra elever och känna tillhörighet. Det är oerhört viktigt för självkänslan.

Till resursskolan finns ingen ordinarie kölista. Skolan antar istället elever utifrån behov.

Vad är en resursskola?

• En resursskola är en skola som begränsar sitt mottagande till elever som behöver särskilt stöd. Resursskolor är ofta små skolenheter som vanligen kännetecknas av anpassade lärmiljöer med små elevgrupper och hög personaltäthet.

• Resursskolor är endast inriktade mot elever som behöver sådant särskilt stöd som den specifika resursskolan erbjuder.

• Ett beslut om placering vid en kommunal resursskola fattas av kommunen efter ansökan av elevens vårdnadshavare. Ansökan får även göras av elevens rektor, om elevens vårdnadshavare medger det.

• Placering av en elev vid en resursskola bygger alltid på frivillighet.

Källa: Skolverket

Hur är det på din eller ditt barns skola? Har du tips på något som du tycker vi borde ta upp? Hör då av dig till reporter Sara Leijman på mejl sara.leijman@svt.se eller på telefon 070-312 78 98 Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.