På E 14 genom Brunflo passerar i dag 11 000 fordon i snitt. Där är det numera 40 kilometer i timmen i hastighetsbegränsning.
– Det är en Europaväg både E 14 och E 45 och är viktig för tillgängligheten alltså för tillresande till länet, men även för godstransporter, säger AnnSofie Andersson, kommunalråd Östersund
Det finns i nuläget två alternativ för hur den nya vägsträckningen skulle kunna dras. Antingen alternativ ”dalen” förbi Brunflo kyrka eller alternativ ”skogen” där vägen skulle dras längre norrut.
Vill ha mer väg
Men näringslivets representanter tycker att diskussionen borde handla om mer väg än bara den förhållandevis korta bit som ”Förbifart Brunflo” utgör.
– Det här är bara en pusselbit. Om vi ska ha en E 14 värd namnet måste vi tänka att gå bort förbi Pilgrimstad. Så att vi inte är begränsade av hastigheter som gör att det tar för lång tid att ta sig hit, både för turism och övrigt näringsliv, säger Gunnar Elmroth, VD för IUC Z-group.
Men Mats Olofsson, utredare på Trafikverket menar att det är viktigt att börja någonstans.
– Det här är bara sju kilometer, men det är jätteviktigt för vad som kommer att hända med resten av E14, säger han.