En beredning har kommit fram till att det inte finns någon framtid i att fortsätta skjuta in pengar till Bussgods. Verksamheten har gått back i flera år. Regionstyrelsen föreslår nu fullmäktige att ta beslutet att inga fler verksamhetsbidrag ska utbetalas till Bussgods.
– Det finns inga förutsättningar att fortsätta hålla en förlustverksamhet under armarna, säger regionrådet Christer Siwertsson (M).
Har viktig roll
Nu är det så att Bussgods fyller en vital roll när det gäller varuförsörjningen till jämtländska landsbygden.
– Här har vi till exempel en buss som tar kylvaror upp till Valsjöbyn. Dit finns det ju ingen annan som kör, säger Carina Kälvedal, chef för länets Bussgods, samtidigt som hon pekar på en buss som just lastas.
Betydelsen för verksamheten ska inte förringas. Stora logistikföretag som Postnord, DHL och Schenker använder sig alltid av Bussgods när paket ska ut i länet. Om ingen annan går in och tar över kan det här alltså få väldiga följder.
– Vi förhandlar just nu med något som kan bli en ersättning. Jag kan inte säga vad det handlar om, men arbete pågår, säger Siwertsson.
Personalen mår dåligt
Carina Kälvedal har svårt att se att allt läggs ned utan att något annat kommer i stället. Men för personalen är det inte så kul att ta del av alla turer genom media.
– Personalen mår dåligt, så mycket kan jag säga.