När flera sträckor i länet fick 80 som hastighetsbegränsning ledde det till kraftiga protester. Foto: SVT arkiv

Omtag med mitträcken och ”kreativa lösningar”

Uppdaterad
Publicerad

E45:an mellan Brunflo –Svenstavik och Östersund–Lit tillhör Trafikverkets aspiranter till mitträcken. Likaså bitar av E14 mellan Krokom och Åre. Men det skulle bli dyrt och därför tittar man samtidigt på mer kreativa lösningar.

Just begreppet ”kreativa lösningar” använder sig Trafikverket av i ett pressmeddelande på onsdagen. Så frågan är vad det innebär mera konkret.

– Vi kan tänka oss it-lösningar där hastigheten ändras beroende på trafiksituationen eller så kan vi ha räfflingar i vägbanan. En annan möjlighet är att försöka bredda vägen på några ställen för att förbättra omkörningsmöjligheterna, säger Jan Lindgren, utredare på Trafikverket.

Planen är att Trafikverket ska samarbete med lokala politiker och intressen för att hitta just nya lösningar. Det skulle bli både billigare och snabbare.

Sammanlagt är det vägsträckor på 100 mil som i princip kan sägas behöver mitträcken. Det skulle gå på åtskilliga miljarder.

Den utredning som Jan Lindgren arbetar med har har som ett syfte att föreslå ändringar av den nationella infrastrukturplanen som beslutas av regeringen. Det är då de sträckor vi skriver om i ingressen kan bli aktuella kandidater.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.