Fackordföranden Marie Bergström utanför callcentret foundever i Sveg

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vad kommer hända med de anställda på callcentret? Hör om det i klippet Foto: Alberto Lozano/SVT

Oviss framtid för anställda på callcenter i Sveg: ”Några har slutat”

Publicerad

I slutet på juli fick anställda på callcentret Foundever i Sveg veta att de riskerar att förlora sina jobb.

Kommunen vill att så många som möjligt stannar i Härjedalen – och därför hjälper de i sökandet av nya kunder för callcentret.

Klockan tickar och ingen lösning har ännu hittats för de hundra medarbetare som idag jobbar på callcenter Foundever i Sveg.

Sedan tidigare har det varit känt att flygbolaget SAS säger upp avtalet under våren 2025 – men vad som händer efter är fortfarande oklart.

Foundever i Sveg

– Jag känner några som redan har slutat, säger fackordföranden Marie Bergström.

Kommunen hjälper till

För att så många som möjligt ska stanna i Sveg hjälper Härjedalens kommun nu till i sökandet av nya uppdragsgivare som kan vara intresserade av att ta över callcentret.

– Det pågår sonderingar med olika företag men jag kan inte prata om det just nu, säger Lars-Gunnar Nordlander (S), kommunstyrelsens ordförande.

Samtidigt arbetar även kommunen med få en bild av vilka behov som finns på arbetsmarknaden. Det sker genom en pågående process med lokala företag.

– Tanken är att kunna hitta arbeten för folk som eventuellt slutar på callcentret, men jag förstår att man blir orolig efter sommarens besked, säger Lars-Gunnar Nordlander (S).

Vad kommer hända med de anställda på callcentret? Hör om det i klippet

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Foundever i Sveg

Mer i ämnet