Efter en färsk upphandling tar nästa sommar SJ över trafiken från gränsen och till Trondheim. SJ:s ambition är nu att göra Trondheim till ändstationen på en sträcka från Stockholm och över Östersund/Åre.
Elektrifieringen av Meråkerbanan planeras att vara färdig 2024 och då ska också SJ han en ny tågflotta med bland annat snabbtåg och upprustade X2000.
– Givetvis vill vi ha en attraktiv restid på sträckan. Restiden Stockholm-Åre ska kunna kortas rejält mot för i dag, säger SJ:s affärschef Jan Kyrk.
Han drar samtidigt paralleller till den snabbtågstrafik till Umeå som blev möjlig i och med Botniabanan. I sin tur har den inneburit en väsentligt ökad trafik över Sundsvall.
– Bra kommunikationer till Trondheim med 200 000 invånare skapar goda förutsättningar för en stor gemensam bostad- och arbetsmarknadsregion för Jämtland, säger Jan Kyrk.