ARN ger mannen rätt och rekommenderar Skistar att betala tillbaka. Foto: SVT

Skidåkare får rätt mot Skistar – ska få liftkortet återbetalat efter skada

Publicerad

En man har anmält Skistar till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att inte ha fått pengar tillbaka på sitt säsongskort när han skadade sig i företagets anläggning. Nu rekommenderar ARN företaget att betala tillbaka.

Förra vintern köpte mannen ett säsongskort på Skistars anläggningar. Men mitt i säsongen skadade han sig och kunde därmed inte nyttja liftkortet under två av de totalt fem månaderna som kortet var giltigt för.

Nu ger ARN mannen rätt och Skistar ska betala tillbaka pengar motsvarande den tid kortet inte kunde nyttjas.

I sin bedömning skriver man att ”Om konsumenten inte kan använda sitt åkpass på grund av personskada som uppkommit vid nyttjandet av skidanläggningen bör säljaren återbetala den del av åkpassets värde som svarar mot den del av åkpassets giltighetstid som åkpasset inte kunnat nyttjas”.

Mannen ska dock få en reducerad återbetalning då han vid ursprungsköpet använt en rabattkod som bara gällde för boende i Åre kommun, vilket han inte hade rätt att använda.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.