I Brunflo passerar varje dygn omkring 10 000 fordon. Det saknas trottoarer, med något undantag, och cykelbanor, längs E14/E45 som går rakt igenom samhället. För att öka trafiksäkerheten har regeringen beslutat att trafiken på E14/E45 ska dras öster om Brunflo – alltså att det ska byggas en ”Förbifart Brunflo”.
Trafikverket utreder just nu var den nya sträckning skulle kunna gå. Ett första samråd har precis avslutats. Intresset är stort för ”Förbifart Brunflo”. Det framgår av antalet yttranden. Så mycket som ett 80-tal yttranden har kommit in till Trafikverket. Och många är kritiska till planerna på en vägomläggning. Exakt hur trafiken ska ledas om är ännu inte klart. Trafikverket undersöker olika alternativ, förutom den sträckning som fanns med i översiktsplanen.
– Vi tittar på den och på varianter på den även sträckningar längre upp mot skogen.Vi har fått mycket synpunkter både från länsstyrelsen och kommunen att man ska vara rädd om jordbruksmarken. Det finns ju inte så hemskt mycket produktiv jordbruksmark i Jämtland ändå ochdå ska man ju undvika om man kan att ta jordbruksmark. Så då måste vi titta på andra alternativ, säger Ulrika Sundgren, utredare Trafikverket.
Skyddade arter
Förutom jordbruksmark finns det också skyddade arter, som växten Brunkulla, i området, så en naturinventering måste göras. Dessutom är kalkstensförekomsten av riksintresse. Det slår länsstyrelsen fast i sitt yttranden.
Många av synpunkterna som kommit in till Trafikverket kommer från privatpersoner och många av dem är kritiska. I Brunflo är motståndet stort mot en vägomläggning som innebär att trafiken på E14/E45 dras utanför samhället. Namninsamlingar pågår. Bara på färghandeln har man samlat in 267 namn. Anna Sedin Brattlin, som driver färghandeln i Brunflo, menar att genomfartstrafiken har stor betydelse för handeln. En vägomläggning skulle innebär minskad handel och i förlängningen försämrad service för hela Brunflo.
Orolig för framtiden
Pia Byström, som SVT Nyheter Jämtland träffar på utanför ICA i Brunflo, menar att en förbifart kommer att leda till negativa konsekvenser för servicen i samhället.
– Servicen kommer att försämras, service som vi behöver på en sådan här stort ort som Brunflo är, säger hon.
Pia Byström konstaterar också, precis som länsstyrelsen och kommunen, att det finns värdefull jordbruksmark som behöver bevaras.
– Trafiksäkerheten kan förbättras genom åtgärder på redan befintliga vägar, tillägger hon.
Viktigt för miljön
Men det finns de som välkomnar att vägen dras utanför Brunflo. Janne Kallin, som står och räfsar på sin tomt alldeles intill E45/E14, hör till dem. För miljöns skulle är vägomläggningen nödvändig, anser han.
– Det är det bästa som kan hända Brunflo. Miljön kommer att förbättras när den tunga trafiken dras utanför samhället, säger Janne Kallin.
Till hösten kommer Trafikverket att presentera två alternativ till vägomläggning utanför Brunflo. I samband med det kommer ett nytt samråd. Senast vid årsskiftet kommer sedan beslut att fattas om vilken sträckning som ska byggas. Arkeologiska utgrävningar blir det troligen nästa år och byggstart tidigast år 2020.
Det var år 2014 som regeringen beslutade om byggandet av en Förbifart Brunflo. Det slogs fast i den Nationella Transportplanen för åren 2014 till 2025. I december ifjol beslutade regeringen dock att byggandet skulle skjutas upp från år 2017 till år 2020.