Snön ligger djup på spåret vid hållplatsen i Röjan. Inlandsbanan byggdes framförallt för godstransporter och man förstår att tågtrafiken här inte är så intensiv men i Härjedalen ser man möjligheter.
– Vi har redan idag väldigt stor nytta av Inlandsbanan, det har gått mycket torv, en del trä och väldigt många turister, säger Anders Häggkvist (C) som är kommunalråd i Härjedalens kommun men också sitter i Inlandsbanans styrelse.
Turister tar tåget
Varje vecka kan skidturister ta sig med nattåg från syd-och mellansverige till Röjan och vidare till Vemdalsskalet och de andra skidorterna i området och under högsäsong trafikeras sträckan Mora-Östersund dagligen.
– Inlandsbanan är jätteviktig för Härjedalen och för inlandet i stort. Det är en transportåder som måste vara kvar och förhoppningsvis utvecklas, menar Anders Häggkvist.
Hundra år gammal
Samtidigt är den över hundra mil långa och hundra år gamla järnvägen i hetluften. De 19 kommuner som förvaltar Inlandsbanan vill genomföra en upprustning för miljardbelopp men storägaren, Östersunds kommun, tycker att arbetet går för sakta och att det finns risk att den privata intressenten australiensiska Macquarie drar sig ur och kräver därför styrelseordföranden Caisa Abrahamssons avgång.
– Jag vill inte ge mig in i den diskussionen nu, vi vill nog alla att det ska rustas upp, sedan finns det olika vägar att göra det. Jag är själv i styrelsen och vi kommer att hantera frågan, förklarar Anders Häggkvist.
Två vägar att gå
Styrelseordföranden Caisa Abrahamsson säger att den extrastämma som planeras får avgöra hennes framtid i bolaget men menar att det finns två vägar att gå, antingen rustar de 19 kommunerna upp banan med lånade pengar och skapar ett självbestämmande över trafiken, eller också går man vidare med den externa investeraren Macquarie. Men först vill hon ha alla fakta på bordet.
Backar på frågan
Kommunalrådet Anders Häggkvist får frågan om han tycker att det är bra att man försöker reda ut den turbulenta situation som uppstått, men han backar på frågan.
– Jag vill inte uttala mig om det, jag är ju själv en part i diskussionen, menar han men poängterar att Inlandsbanan är viktig.
Den planerade extrastämman kommer att genomföras efter ägarsamrådet den 15 februari.