– Det har tillkommit fler steg som gör processen krångligare, jag får måste hela tiden kontrollera att jag faktiskt gör rätt när jag registrerar en ny brukare, säger Per Persson, teknik-och planeringssamordnare på Strömsunds kommun.
I videon här ovanför berättar Per Persson om problemet.
I Jämtlands län är det fem kommuner som har företaget Tunstall som leverantör av trygghetslarm. När SVT Nyheter Jämtland gjorde en rundringning i måndags beskrev samtliga kommuner problem med att installera nya trygghetslarm då man inte kunde registrera dem på ett korrekt sätt i Tunstalls nya system.
En konsekvens av detta är att 20-talet personer som skulle ha fått nya larm under de senaste veckorna i Jämtlands län fortfarande står utan larm.
Saknade manualer
Många kommuner berättar också att man inte har fått några instruktioner från företaget som förklarar hur installationer av larm fungerar i det nya systemet.
– Jag fick begära ut en manual från Tunstalls support i fredags och när jag väl fick den var det fortfarande mycket som var oklart så jag fick själv försöka lista ut hur systemet fungerade. Nu verkar det som att har vi lyckats installera ett nytt larm idag men jag är osäker på om jag faktiskt har gjort rätt och vi kommer behöva kontrollera det fler gånger än vanligt, säger Per Persson.
Kommuner överväger att bryta
Sedan i fredags har kommunerna inte haft problem med fördröjda larm och inga avvikelser har skrivits. Men många i av kommunerna är man inte nöjda med Tunstalls service och man överväger huruvida man ska fortsätta samarbetet med företaget eller inte.
– Vi har inte tagit ställning till att bryta något avtal utan vill utreda varje enskilt fall och se vad som har hänt, Gudrun Öjbrandt chef för vård-och socialförvaltningen i Strömsunds kommun.
SVT Nyheter Jämtland har sökt Tunstall för en kommentar om problemen med instalationer men har ännu inte fått något svar.