För ett år sedan slutade SJ att köra nattåg varje natt till och från länet. Trafiken var inte lönsam och istället satsar SJ på ungefär 100 dagars nattågstrafik under turistsäsong. Det har fått till följd att många jämtar väljer flyg eller bil när man ska resa, vilket inte stämmer med regeringens klimatstrategi.
I mars gick klimatminister Isabella Lövin (MP) ut och lovade en satsning på nattågstrafiken till länet. Men det kommer att dröja.
Bosse Andersson är ansvarig för utredningar inför trafikavtal hos Trafikverket, den myndighet som får uppdrag att upphandla trafik i landet. Men Trafikverket har ännu inte fått något uppdrag från regeringen att inleda arbetet med en upphandling.
– Nej, vi har inte fått något uppdrag än så länge, säger Bosse Andersson till SVT Nyheter Jämtland.
Kan dröja till 2021
Så länge Trafikverket inte fått något uppdrag så kan de inte börja arbeta med frågan, men får de uppdraget så ser de fördelar med att samordna upphandlingen av tågtrafiken till Jämtland med en annan upphandling.
– Vi tror att det finns fördelar att samordna med den upphandlade trafiken med den till övre Norrland, säger Bosse Andersson. Det nuvarande avtalet upphör i december 2020.
Det innebär att om nattågstrafiken till och från Jämtland samordnas med den upphandlingen så kommer det att dröja till 2021 innan det finns upphandlad nattågstrafik till länet.
– Jag kan inte spekulera i tiden, men jag tycker att den låter väldigt lång, säger Anna Caren Sätherberg (S) riksdagsledamot och en nattågsförkämpe. Regeringen får väl återkomma i den frågan i höst.
Svårt med direktupphandling
Regeringen har sagt att det kommer förslag i höst på hur nattågsfrågan ska lösas. Ett förslag som nämnts är en direktupphandling, som skulle gå lite snabbare. Men den idén avfärdar Bosse Anderssson på Trafikverket.
– Det är bara under väldigt speciella förhållanden som vi kan göra en direktupphandling, säger han. Det gäller livsviktig trafik som hotar att upphöra. Trafiken i det här fallet har inte bedrivts reguljärt under ett års tid.