Gymnasieföreningar är en gammal tradition i Östersund. De flesta som gått gymnasiet i Östersund har en relation till dem. Rykten och mytbildningar kring dem har säkert funnits lika länge som föreningarna.
Föreningarna har en stark ställning på skolan och påverkar kulturen på Wargentinsskolan. Vad betyder det för eleverna på skolan? Hur påverkas elevernas arbetsmiljö och studiero?
Snäva urval
Vi har hört berättas om gemenskap och nätverksbildande men också om hemska inval och urvalsprocesser. Processer där urvalen är snäva och begränsande. Alla får inte vara med. En utvald skara bildar en förening med invalsprocesser som i vissa extrema fall kan tyckas helt orimliga i modern tid.
Polariseringen är tydlig, ena sidan beskriver och hyllar gemenskap, tradition och nätverk men den andra sidan beskriver exkludering, sexism och pennalism.
Ville ha tydlig bild
Skolan ska vara en plats där alla känner sig lika mycket värda och alla elever ska ha samma chans. Är gymnasieföreningarna i sin nuvarande form förenliga med skolans värdegrund?
Det här ville vi utforska mer. Därför har vi pratat med en mängd elever, före detta elever, forskare och skolpersonal för att försöka få en så tydlig bild som möjligt av gymnasieföreningarna.
Vi vill veta.