– Det är en kraftig ökning jämfört med förra sommaren, säger Johan Björk, verksamhetschef på akutkliniken.
Och det går hand i hand med en kraftig ökning av antalet elsparkcyklar i staden. Det var i september förra året som den första aktören fick grönt ljus att placera ut ett hundratal elsparkcyklar.
Sedan har ytterligare ett företag etablerat sig, likaså har de privatägda elsparkcyklarna blivit en vanligare syn.
Flera skadade under lördagsnatten
Varje vecka kommer det in mellan fem och tio personer till akuten i Jönköpings som skadat sig i samband med elsparkcykelåkning. Den gånga lördagsnatten kom det in tre patienter, varav två hade kört elsparkcykel med alkohol i kroppen.
– Det är många fall med personer som druckit alkohol, konstaterar Johan Björk som är bekymrad över utvecklingen.
Det har även varit fall där personer blivit påkörda av elsparkcyklister.
Johan Björk vill se hjälmtvång och tydligare lagstiftning kring alkohol och elsparkcyklar.
Så säger lagen
De flesta eldrivna elsparkcyklar räknas idag som en cykel. När det gäller cykling efter att ha druckit alkohol finns det ingen uttrycklig promillehalt som gräns.
Cyklar och elsparkcyklar omfattas däremot av trafikförordningen. I den står det att fordon inte får köras av den som bland annat är påverkad av alkohol och därför inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.
Men kritiker menar att lagstiftningen är luddig och tandlös.
I klippet ovan hör du Johan Björk berätta om vilka skador som är vanliga efter en elsparkcykelolycka.