Hur många trafikbrott som begås av elsparkcyklister i länet är svårt att få en exakt siffra på eftersom statistiken inte går att skilja från vanliga cyklister.
– Det är bekymmersamt och kollar man också på skadeutvecklingen syns en ökning bland de oskyddade trafikanterna där elsparkcyklisterna finns med. Men det är väldigt svårt att följa upp, säger Nilsson.
Enkät slår fast – de är mest hatade i trafiken
Mer än varannan storstadsbo tycker att det är elsparkcyklisterna som har sämst beteende i trafiken och en majoritet i Stockholms stad har en negativ inställning till elsparkcyklarna. Det visar en Sifo-undersökning från Kvdbil respektive en enkätundersökning från Stockholms stad. SVT gav sig ut på stan för att ta reda på varför.
Här är olyckorna med elsparkcyklar
- Hittills i år har 32 personer skadats i länet.
- Totalt 648 olyckor har skett sedan 2019.
- De vanligaste skadorna är lindriga – stukning och sårskador.
- Drygt 3 procent av olyckorna är allvarliga – som lårbensfrakturer, hjärnskakningar och skallfrakturer.
Källa: Transportstyrelsen
Statistiken grundar sig i fritextsökningar i olycksdatabasen Strada. Det finns sannolikt ett stort mörkertal av olyckor som inte fångas upp i statistiken.
Så gick enkäterna till
- Medborgarenkäten genomfördes 20 oktober till 24 november 2020.
- Utfördes av Institutet för kvalitetsindikatorer på uppdrag av miljöförvaltningen.
- 5 838 personer deltog i åldern 16-79 år.
- Svarsfrekvens på 35 procent.
- Kvdbils undersökning genomfördes 9-12 mars 2021 av Kantar Sifos webbpanel.
- 1028 personer deltog i åldern 18-79 år.
- 398 personer svarade för storstadsregioner, varav 229 för Stockholms län.
- Svarsfrekvens på ca 50 procent.
Källa: Stockholms stad Medborgarenkät 2020 och Sifo/Kvdbil