– Det händer att jag glömmer bort läxorna för att jag vill spela mer, säger Rasmus Hubbe Emilsson, och får medhåll av klasskamraterna.
Enligt Statens medieråds undersökning, Ungar och medier från 2021, upplever hälften av barn mellan 9 och 12 år att användningen av digitala medier leder till att de inte gör andra saker som de ska göra, exempelvis läxläsning, hjälpa till hemma eller gå och lägga sig i tid. Och enligt undersökningen ökar det här problemet med stigande ålder.
– Mobilen har jag inte svårt att lägga ifrån mig men i spelet kan jag erkänna att jag fastnar, säger Alma Aljic.
Upplever inte sämre sömn
I undersökningen ställs också frågor om barnen tror att deras sömn påverkas av medieanvändningen. Det vanligaste svaret bland 9–12 åringar och 13–16 åringar är att sömnen inte påverkas, men bland 17–18 åringar är det fler som säger att den påverkas till det sämre.
Hör elever berätta mer om de digitala vanorna i klippet ovan.
Fakta om Ungar och medier från Statens medieråd:
Underlaget för denna rapport består av två olika enkäter som sändes ut till 2000 barn 9–12 år och 2999 barn 13–18 år. Urvalet är ett obundet slumpmässigt urval, stratifierat på ålder, från befolkningsregistret. Urval och datainsamling görs av SCB.
Källa: Statens medieråd