Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Klassläraren Stina Sylvander märker att elevernas digitala vanor går ut över skolan. Se mer i klippet ovan. Foto: TT/SVT

Elever spenderar mer tid på sociala medier – stör skolarbetet

Publicerad

Över hälften av alla 9-12 åringar upplever att de använder sociala medier så mycket att det går ut över sömn, skolarbete och motion. Det visar en undersökning från Statens medieråd. Klassläraren Stina Sylvander i Taberg utanför Jönköping har på sina 17 år inom läraryrket sett en förändring som hon sammankopplar med för mycket skärmtid.

– Jag ser en skillnad idag mot för tio år sedan när vi inte hade alla de här sociala medierna. Eleverna har svårare att hålla fokus i klassrummet och ger lättare upp, säger Stina Sylvander, klasslärare i årskurs fyra på Taheskolan i Taberg.

Enligt undersökningen från Statens medieråd ökar problemet med stigande ålder hos ungdomarna. 

Sex timmars skärmtid om dagen

När SVT frågar elever i årskurs fyra på Taheskolan i Taberg hur mycket tid de spenderar på sociala medier räcker alla i klassen, tjugo personer, upp handen och säger att de tittar mer än tre timmar om dagen. Enligt Statens medieråd är det det nya normala för barn i den här åldern.

Nästan halva klassen säger att de är uppkopplade sex timmar per dag och flera av eleverna berättar att de har svårt att stänga ned även om deras föräldrar uppmanar till det.

Samtidigt är barnens digitala intresse inte bara negativt, menar Stina Sylvander.

– De som till exempel är tillbakadragna och har svårt med det sociala har ju möjlighet att träffa andra från hela världen så det är ju en jättefördel. Många blir ju också väldigt starka på engelska och sen kan man ju lära sig mycket om man är källkritisk, säger hon.

I klippet ovan ser ni bland annat hur klassen svarar på frågor om hur mycket de använder sociala medier.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.