– Jag ser en skillnad idag mot för tio år sedan när vi inte hade alla de här sociala medierna. Eleverna har svårare att hålla fokus i klassrummet och ger lättare upp, säger Stina Sylvander, klasslärare i årskurs fyra på Taheskolan i Taberg.
Enligt undersökningen från Statens medieråd ökar problemet med stigande ålder hos ungdomarna.
Sex timmars skärmtid om dagen
När SVT frågar elever i årskurs fyra på Taheskolan i Taberg hur mycket tid de spenderar på sociala medier räcker alla i klassen, tjugo personer, upp handen och säger att de tittar mer än tre timmar om dagen. Enligt Statens medieråd är det det nya normala för barn i den här åldern.
Nästan halva klassen säger att de är uppkopplade sex timmar per dag och flera av eleverna berättar att de har svårt att stänga ned även om deras föräldrar uppmanar till det.
Samtidigt är barnens digitala intresse inte bara negativt, menar Stina Sylvander.
– De som till exempel är tillbakadragna och har svårt med det sociala har ju möjlighet att träffa andra från hela världen så det är ju en jättefördel. Många blir ju också väldigt starka på engelska och sen kan man ju lära sig mycket om man är källkritisk, säger hon.
I klippet ovan ser ni bland annat hur klassen svarar på frågor om hur mycket de använder sociala medier.