Försäljningen av vegetariska produkter som är ett alternativ till kött har nästan dubblerats sedan år 2017 och fram till slutet av förra året.
– Och det kommer att ske en stor ökning framöver, den vegetariska trenden förstärks ju av den diskussion om kött som finns vad gäller djurbehandling och miljön, säger färskvaruchefen Mikael Sidhammar på Willys Jönköping A6.
Siffror visar en tydlig trend
Data från företaget Nielsen, som mäter försäljningen i dagligvaruhandeln visar ökningen under tre år. År 2017 såldes produkter som är ett alternativ till kött för strax över hundra miljoner kronor, år 2019 såldes dessa produkter för nästan tvåhundra miljoner kronor.
Ica Maxi, Coop och Willys berättar för SVT att de märker av att allt fler kunder köper alternativ till kött och de tror inte att försäljningen kommer att stanna av framöver, utan att den kommer att öka.
Hör Mikael Sidhammar på Willys berätta i klippet ovan om hur den vegetariska trenden har utvecklats i butiken där han arbetar.
Så har försäljningen ökat
Företaget Nielsen mäter följande butikers försäljningssiffror inom dagligvaruhandeln: Ica, Coop, Axfood, Bergendahls, Netto. Nedan syns försäljningssiffror av alternativ till kött i dagligvaruhandeln under tre års tid.
År 2017 – 103 258 000 kronor
År 2018 – 139 037 000 kronor
År 2019 – 186 166 000 Kronor
Källa: Nielsen Service Sweden AB