På fredagen meddelade den nytillträdde infrastrukturministern och Mullsjöbördige Andreas Carlson (KD) att det inte blir någon fortsatt planering för höghastighetsjärnvägen.
– Regeringen vill att de satsningar som görs på järnväg i första hand ska underlätta för arbetspendling och godstrafik eftersom det främjar jobb och tillväxt. Vår inriktning är att de järnvägssatsningar som görs ska vara mer kostnadseffektiva än om den ursprungliga planen för nya stambanor för höghastighetståg hade fullföljts, säger Andreas Carlson i ett pressmeddelande.
”En riktig käftsmäll”
Beslutet upprör Ann-Marie Nilsson:
– Det är anmärkningsvärt att infrastrukturminister Andreas Carlson, som fram till valet var riksdagsledamot för Jönköpings län, uppenbarligen är så okunnig om länets behov. Till Jönköpings län levererar inte regeringen någon julklapp utan istället en riktig käftsmäll, säger hon.
Ann-Marie Nilsson menar att det finns stora brister i järnvägssystemet och att det är därför frågan har varit så viktig under en lång tid.
– Det är ju naturligtvis positivt för storstäderna, men det blir ju på bekostnad av en region som Jönköping och hela Småland egentligen. Vår infrastrukturminister har tidigare skrivit en motion till Sveriges riksdag just om behovet av nya stambanor för Jönköpings län, men det verkar han ha glömt bort.
Mats Green (M) emot regeringsförslaget
Moderaterna i Jönköpings län har tidigare varit för en satsning på höghastighetståget.
Riksdagsledamoten Mats Green (M) från Jönköping vill inte uttala sig om dagens beslutet mer än att han står fast vid samma åsikt som han och Moderaterna i Jönköpings län har haft tidigare.
– Min personliga inställning kring höghastighetståg är rätt känd och jag har inte ändrat den, säger han.